Ricardo Frederiks

Game Development Portfolio

Laatst bijgewerkt: 16 mei 2021



Inhoud




Inleiding

Mijn naam is Ricardo Frederiks. Sinds 2017 ontwikkel ik games in Unity, middels de programmeertaal C#. Ik heb altijd al een passie voor games gehad. Uiteraard vind ik het fijn om ze te spelen, maar in verhouding heb ik van kinds af aan altijd meer tijd gestoken in het volgen van game nieuws, het ontleden van en het zelf bedenken en/of ontwikkelen van games. Tijdens mijn middelbare schooljaren maakte ik text-based games door batch bestanden te schrijven die uitgevoerd worden in de opdrachtprompt in Windows. Hier was ik soms maanden mee bezig. Later speelde ik een beetje met Python, om vervolgens de stap naar C# te maken en Unity. Ik volg een HBO-ICT opleiding bij Zuyd te Heerlen maar heb vrijwel alles zelf geleerd middels Udemy cursussen en YouTube tutorials. Inmiddels voelt C# als een moedertaal en kan ik vrijwel alles maken wat in me opkomt of van me gevraagd wordt.

In 2018 heb ik samen met mijn compagnon Dempsey Bedet het game development bedrijf "BadDice" opgericht. Teleurgesteld in hoe weinig we op school leerden wilden we zelf iets oprichten. Hoewel een groot risico, heb ik geen seconde spijt van dit besluit. Mijn eerste onderneming heeft mij enorm veel geleerd over mezelf, de wereld en over het feit dat je tosti-ijzer gestolen kan worden als je hem in een open kantoor laat staan. De meeste projecten die in dit portfolio te vinden zijn, zijn gemaakt in de BadDice periode. In 2020 is BadDice opgeheven, mede wegens het coronavirus.

Ik ben altijd al enorm creatief geweest. Ook in de culture wereld ben ik zeer actief. Ik heb verschillende culturele evenementen georganiseerd. In de periode 2013-2015 was ik de allereerste jeugdstadsdichter van de gemeente Heerlen. Verder heb ik een roman geschreven over het syndroom van Asperger, vanuit eigen ervaring. Ook maak ik betekenisvolle Nederlandstalige muziek waarbij de teksten centraal staan. Dit doe ik samen met mijn vaste gitarist Fer Vissers uit Heerlen.
Klik hier om wat voorbeelden te zien op YouTube.

Hieronder volgt een lijst van programmeertalen waar ik ervaring mee heb:


Gesubsidieerde Games



Limburg Bevrijd(t)

2020

Klik voor meer info



Hyper Casual Games

Een Hyper Casual game is een naam die wordt gegeven aan kleine spelletjes die mensen op hun telefoon spelen om hun highscore te verbeteren. Deze spelletjes hebben altijd een zeer simpele besturing en hebben een simpel maar strak design. Het meest bekende voorbeeld van een Hyper Casual spelletje die voor de meeste mensen toch wel als trendsetter wordt beschouwd is het fenomeen
Flappy Bird.

CircleSpin

2019

Klik voor meer info



Cabins

2020

Klik voor meer info



Plight

2019

Klik voor meer info



Hobby Games

Vaak blijft een idee in mijn hoofd hangen of wil ik leren hoe ik een specifiek iets kan maken. Ik verlies mezelf dan in een hobby project dat ik blijf uitbreiden en uitbreiden. Bij een echt project zou dit een probleem zijn, maar in dit geval doe ik er juist zeer relevante ervaring mee op en leer ik zaken die ik meteen weer kan inzetten bij andere projecten.

CardCrawler - Prototype

2020

Klik voor meer info



GameJam Games

In een GameJam krijgt een team 48 uur de tijd om een game te maken op basis van een bepaald thema. Dit thema wordt pas vrijgegeven aan het begin van het evenement. Een gamejam is de ultieme samenwerkingstest omdat er een hoop druk op een team wordt gelegd.

De meeste mensen zien een gamejam als een uitdaging om in een korte tijd iets af te krijgen. Alhoewel ik dit ook belangrijk vind focus ik mij liever op het uitproberen van nieuwe dingen zodat ik na de gamejam iets geleerd heb wat ik later weer kan gebruiken.

Vrijwel alle GameJam games zijn direct op deze website te spelen. Probeer ze eens uit!

Relight - GameJam

2019

Klik om te spelen



Cellar - GameJam

2021

Klik om te spelen

×